رستوران

بدون تردید حادترین غریزه‌ای که از نخستین روز پیدایش، بشر را به تلاش و تکاپو وادار کرد و همه نیروهای جسمی و فکری او را در راه ارضای این غریزه به کار انداخت، احساس گرسنگی و نیاز اجتناب‌ناپذیر به تغذیه بود؛ نیازی که در طول اعصار و قرون متمادی و با وجود همه‌ گونه عوامل طبیعی، نژادی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی همچنان با سلطه و قدرت، بشر را به دنبال خود می‌کشد و در ادوار کهن بسیاری از تلاش افراد را شامل می‌شد.

امروز در دورانی که علم و دانش بشر فضاها را تسخیر کرده، باز هم بخشی از کوشش انسان ها برای رسیدن به یک تغذیه کافی و سالم است؛ زیرا توفیق این امر باعث حفظ سلامت و امکان زندگی طولانی است.

ایرانیان از دیرباز به غذاخوری نه به عنوان صرف غذا و سیر کردن شکم بلکه به عنوان یک گردهمایی نگاه کرده اند و همواره تلاش کرده اند که بهترین رستوران ها را برای این منذور اننخاب کنند.

بیش از150 سال از تاسیس اولین رستوران در ایران می گذرد. در طول این سال ها فضاهای پذیرایی از حالت غذا خوره تغییر چهره داده و رستوران و رستوران داری در ایران تبدیل به یک صنعت شده است. صنعت رستوران داری ایران با توجه به فرهنگ غنی ایران درمهمان نوازی، بر خلاف صنایع دیگر که عمری زیادی در برندسازی ندارند، روز به روز گسترش پیدا کرد و نسل به نسل دست به دست شد و با همراهی افراد علاقه مند و تحصیل کرده و همچنین پیاده سازی استانداردهای بین المللی به یکی از صنایع پر بازده و جذاب تبدیل شد.

همین موضوع سبب شد در سال های گذشته افراد زیادی به فکر تاسیس رستوران بیافتند و برای خود علاوه بر درآمد زایی فضایی برای دور همی و افزایش شهرت به دست بیاورند. متاسفانه این اتفاق باعث شد افرادی غیر حرفه ای و فقط صرف داشتن تمکن مالی به این صنعت وارد شوند، که طبق کارشناسی های انجام شده بیش از ۷۰٪ آنها معمولا پس از یکی دو سال به علت عدم آشنایی و هزینه های زیاد با ضررهای هنگفت مجبور به جمع آوری رستوران خود شده اند. در این میان برخی مجموعه های قدیمی و جدید که به صورت حرفه ای و با خلاقیت فعالیت می کنند، توانسته اند خود را به عنوان برند در این صنعت معرفی کنند. این برند سازی سبب اعتماد سازی در میان مردم شده و هرکدام از انها با افزایش کیفیت و به روز نگه داشتن خود مشتریان پروپاقرص و دائمی برای خود پیدا کرده اند که معمولا کمتر میتوان دید که این مشتریان رستوران خود را عوض کرده و جایی دیگر را برای صرف غذا یا دورهمی انتخاب کنند این مجموعه های رستورانی چه در ایران، چه در سایر کشورها علاوه بر حفظ برندینگ خود توانسته اند برای خود محبوبیتی درست کنند طوری که مشتریان این برندها روز به روز بیشتر شده و بر میزان وفاداری و علاقه مندی آنها افزوده شود.